Obsah článku
Kupujeme-li nové nebo ojeté auto, ne vždy musíme mít k dispozici celou kupní cenu. Auto je považováno za spotřební zboží a tak není problémem si na něho také půjčit. Chceme-li ale být konkrétní, je třeba říci, že auto na úvěr může mít také několik rizik a problémů, na které je vhodné hledět. Obecně tedy hodnotíme možnost získat auto tímto způsobem pozitivně, pouze je třeba dát si pozor na několik problémů, které si uvedeme níže.
To hlavní je výhodnost, s jakou si auto na úvěr bereme
Je to stejné, jako u klasické půjčky. Je tedy hned několik aspektů, na které je třeba hledět a co je tedy dobré porovnávat. Pokud bychom měli být konkrétní, patří mezi ně hlavně sazba RPSN a také sazby úrokové. Čím je obojí nižší, tím pro nás samozřejmě lépe. Hledět bychom ale měli také na to, kolik bude činit měsíční splátka. Čím bude nižší, tím pro nás lépe, jelikož tolik nezatížíme rodinný rozpočet. Vše se mnohdy odvíjí i od konkrétní úvěrové společnosti a tak je dobré vybírat takovou, která našim potřebám vyhovuje nejvíce.
Zde se můžeme dostat k druhé komplikaci, tedy problému, který souvisí s tím, jakou společnost nám prodejce nabízí. Ačkoliv má mnohdy smlouvy s několika úvěrovými firmami, často nabízí tu, u které má za smlouvu největší zisk. Je tedy lepší trvat na tom, aby nám předložil nabídky i ostatních – ty mohou být často výhodnější.
Víte, že … půjčku na auto poskytuje ověřený nebankovní subjekt Cetelem.
Pozor na výši akontace
Pokud budeme auto financovat právě tímto způsobem, neměli bychom zapomenout hledět také na to, kolik zaplatíme na samotném počátku. Jedná se o takzvanou akontaci, tedy první navýšenou splátku. Tu je nutno dát už ve chvíli, kdy smlouvu sepisujeme. Hledět je logicky nutné na její výši, jelikož může odpovídat i několika desítkám procent v rámci ceny auta. Na jednu stranu poté zajistí, že úvěr bude vypočítáván z menší částky, ale na druhou stranu to pro nás může být komplikací, pokud peníze skutečně nemáme.
Více o akontaci řekne Wikipedia, která uvádí:
Akontace se udává procentuálním podílem z celkové ceny pořizované věci. Její výše se obvykle pohybuje od 10 do 70 procent, avšak možná je i nulová výše. Martin Svítil uvádí standardní rozmezí v roce 2011 např. u dopravní techniky 0 až 15 %, u osobních automobilů 0 až 30 % a u strojů 10 až 30 %.
Jak je to s technickým průkazem?
Poměrně velkým negativem může být i to, že mnohé úvěrové společnosti zabavují majitelům vozů velké technické průkazy. Je to dáno hlavně tím, že lidé autem v podstatě ručí a tak chtějí eliminovat to, aby bylo auto na úvěr prodáno. Proto sice po koupi TP dostanete kvůli přihlášení, ale následně jste povinni ho konkrétní firmě poslat. Ta vám ho samozřejmě v případě technické kontroly půjčí, ale poté jí ho opět musíte vrátit.
Úvěr na auto si můžete pořídit i na Slovenko, jak na to si přečtěte v tomto článku www.lacna-pozicka.sk/pozicka-na-auto-ako-na-nu/
S touto povinností ale může souviset i další riziko, a to smluvní. Jenom málokdy můžete po dobu splácení automobil prodat. To může přinášet také mnoho rizikových situací, a to hlavně v případě, kdy:
- Máte nehodu s totální škodou
- Se vůz porouchá a je již nepojízdný
- Chcete ho vyměnit za nový
- Ho chcete přepsat na někoho z rodiny